Flyttstädning - är det nödvändigt?

Det enkla svaret på frågan i rubriken är – ja! En flyttstädning är nödvändig att genomföra. Anledningen till detta är att en flyttstädning kommer att underlätta för nästkommande personer – alltså de som ska flytta in i den bostad du bott i. Du vill ha städat då du flyttar till en ny bostad och på samma sätt så vill också andra det. På det stora hela så handlar det om att underlätta för varandra och att visa lite respekt. Att en flyttstädning är jobbig däremot, det är en helt annan femma. Det går inte att förneka att den tar tid att genomföra, att den kräver stor koncentration och att det är fysiskt ansträngande att hålla på med en flyttstädning. Har du aldrig gjort detta så kan vi säga att du ska flytta ut från din lägenhet och behöver en flyttstädning i Malmö och att den flyttstädnings om är ålagd dig att genomföra innehåller följande moment:

  • Köket. I köket ska alla skår torkas ur, kyl- och frys ska rengöras (och frostas ur), ugn och spis måste vara ordentligt rengjorda. Fläkten ska vara städad, alla bänkskivor ska torkas av och alla hyllor ska vara fria från damm och smuts
  • Badrummet Toaletten ska vara skinande ren. Badkar och dusch likaså. Kakel och fogar ska vara fria från avlagringar. Handfat ska vara ordentligt rengjort och alla skåp ska städas
  • Golv Alla golv ska dammsugas och skuras.
  • Fönster Samtliga fönster ska putsas - på alla fyra sidor. Mellan fönstren ska det vara rengjort och även persienner ska dammtorkas
  • Övrigt Garderober som ska lämnas ska också städas, alla skåp ska torkas ur, förråd ska tömmas, takarmaturer torkas av, lister dammas och så vidare

Ta hjälp med din flyttstädning

Som synes så handlar en flyttstädning om att precis allting ska städas i den gamla bostaden. Det är något som tar lång tid – ofta längre än vad man trott – och därför så kan det definitivt finnas ett värde i att strunta i sin flyttstädning. Strunta i, som att låta någon annan sköta den.

Det som numera är möjligt är nämligen att använda rut-avdraget vid en flyttstädning. Det innebär att du kan anlita en städfirma i Malmö som sköter allt jobb och där du drar av halva beloppet för arbetet på din deklaration.

Det finns två saker att tänka på gällande denna lösning:

1) se till att du är berättigad att använda RUT-avdraget. Det kan du kolla upp genom att ringa Skatteverket eller genom att besöka myndighetens hemsida och logga in med ditt bank-id.

2) anlita rätt företag. Du vill inte betala för ett fuskjobb och tvingas städa om själv. Undersök innan och ring gärna referenser för att säkerställa kvalitet. Se även till att företaget närvarar vid besiktningen så att de direkt kan städa det som det eventuellt finns missnöje kring.

8 Mar 2018